Demonstratie tegen sluiting Bravis Bergen op Zoom

15 december 2021

Demonstratie tegen sluiting Bravis Bergen op Zoom

Foto: onbekend

Actiecomité Red Bravis Bergen demonstreert donderdagavond voor behoud van het ziekenhuis en de huisartsenpost in Bergen op Zoom. Een groep actievoerders komt om 18.30 uur bijeen voor het gemeentehuis. Wees erbij en help sluiting te voorkomen...

Donderdag 16 december wordt in de gemeenteraad van Bergen op Zoom een motie van GBWP behandeld over het openhouden van het ziekenhuis. Red Bravis Bergen, het actiecomité voor behoud van het ziekenhuis en de huisartsenpost in de gemeente Bergen op Zoom, demonstreert vanaf 18.30 uur met een kleine groep voor het gemeentehuis om de Bergse politici te overtuigen om voor de motie te stemmen.

Red Bravis Bergen strijdt al vanaf het begin van de bekendmaking tegen de sluiting van het ziekenhuis. Het initiatief voor het actiecomité ligt bij de Bergse SP afdeling. Voorzitter Anja Goossens: ‘de sluiting van het ziekenhuis  was al een slecht idee vóór de  coronapandemie, maar nu is het helemaal duidelijk dat we ons dit niet kunnen veroorloven’.

Theo de Jong, Raadslid voor de SP en lijstrekker bij de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar vult aan: ‘In 2019 werd over onze ruggen besloten dat ons ziekenhuis in Bergen op Zoom zou gaan verdwijnen. Dat was toen al een zeer slechte ontwikkeling. Het is niet alleen problematisch voor mensen uit de regio die te maken krijgen met langere aanrijtijden, maar ook kapitaalvernietiging en tegen de wil van de meeste inwoners uit Bergen op Zoom en omstreken. De belangrijkste zorgfunctie in onze gemeente dreigt zo op zeer ondemocratische wijze te verdwijnen’.

Het actiecomité benadrukt dat als de motie wordt aangenomen het geen papieren tijger moet blijven. ‘We zullen druk blijven zetten op zowel raad van bestuur van Bravis als het hogerop zoeken in Den Haag. De motie mag geen reden zijn om te gaan verslappen. Het kan juist een goede manier zijn om de discussie opnieuw aan te zwengelen’, aldus Goossens.

Meer lezen hierover: