Ton Linssen: "Scherm weg als A4 af is"

6 juni 2006

Ton Linssen: "Scherm weg als A4 af is"

Het scherm dat de Halsterseweg afsluit voor doorgaand verkeer verdwijnt zodra de snelweg A4 gereed is. Dat zegt wethouder Ton Linssen, die echter kan rekenen op verzet vanuit de bewoners.

Als het scherm verdwijnt, wordt vanaf dat moment vrachtverkeer uit de straat geweerd. Volgens Linssen is dat een afspraak die de coalitiepartijen Lijst Linssen, PvdA en GBWP met elkaar hebben gemaakt. De snelweg moet helemaal af zijn eer het zover is, het scherm gaat dus nog niet weg als de omleiding Halsteren is voltooid. „Maar we kunnen de heropening wel alvast voorbereiden“, zegt Linssen. „Zodat de werkzaamheden een maand of twee na de voltooiing van de A4 kunnen beginnen.“

Het weren van vrachtverkeer geldt volgens hem ook voor het Halsterse deel van de Halsterseweg. „Vrachtverkeer uit Tholen en Steenbergen móet straks de snelweg nemen. Die is daarvoor bedoeld.“

Personenauto’s uit diezelfde gebieden ziet de wethouder juist graag over de Halsterseweg het centrum van Bergen op Zoom binnenrijden. „Het scherm is een Berlijnse Muur, een onnatuurlijke hindernis om vanuit Halsteren, Steenbergen of Tholen naar het centrum van onze stad te rijden. Voor dat deel van de binnenstad is het belangrijk dat de weg weer opengaat. Bovendien staat dat scherm er voor schandaal bij.“ Bang voor protesterende omwonenden is Linssen niet. „We gaan er geen racebaan van maken: de breedte blijft zoals die nu is. Vergelijkbaar dus met de Wouwsestraatweg of de Antwerpsestraatweg. En we zullen er alles aan doen om het voor de vele fietsers veilig te houden.“

Bewoners zijn er echter allerminst van overtuigd dat de verkeersveiligheid niet in het geding is. Ze vrezen verkeersdrukte. „Het is hier prettig wonen en dat moet zo blijven“, zegt één van hen. „Ik ben wel tot actie bereid om dit te voorkomen. Ik zie ook helemaal de meerwaarde niet in van het weghalen van dat scherm.“

Een andere bewoonster: „Ik woon hier al 31 jaar, dus ik weet hoe het hier was voor het scherm. Hoe? Nou, verschrikkelijk druk.“

De actiegroep ‘Bescherming kwijt??? Wat een beleid!!!’ verzette zich bijna tien jaar geleden met succes tegen een eerder plan om het scherm weg te halen. De groep zamelde toen onder bewoners ruim tweehonderd handtekeningen in voor behoud van de afsluiting.

Eerder dit jaar sprak voorzitter Lucas Jansen van de actiegroep nog van ‘een waanzinnig idee’ toen Lijst Linssen het weghalen van het scherm had opgenomen in zijn verkiezingsprogramma. Jansen verwacht groot verzet vanuit de bevolking. „Ik sluit niet uit dat er planschadeclaims worden ingediend. Het scherm staat er inmiddels al zo lang en bovendien is het ook opgenomen in het verkeerscirculatieplan dat nota bene eerder dit jaar door de gemeenteraad is vastgesteld.“

Jansen vindt het niet chic dat Linssen zijn oor laat hangen naar ‘dom gepraat van ondernemers’ zonder dat hij eerst met de omwonenden over de kwestie heeft gesproken. „Ik hoop dat hij ons alsnog uitnodigt.“