Vragen aan College over Politie en Wijkagenten

25 oktober 2010

Vragen aan College over Politie en Wijkagenten

Steeds vaker krijgen wij te horen dat de wijkagent niet of nauwelijks zichtbaar is in de wijk. Ook horen wij steeds vaker dat meldingen van overlast, vandalisme en drugsoverlast genegeerd worden.

De SP maakt zich hier zorgen over en heeft daarom, conform artikel 39 van het reglement van orde, schriftelijke vragen gesteld aan het College van B&W.

Geacht College,

'U verwacht te veel van de politie. Wij kunnen dat niet waarmaken, dus stel uw verwachting in neerwaartse zin bij.' Dat is de boodschap van de hoogste baas van de politie in Midden- en West-Brabant Frans Heeres aan bestuurders, politici en burgers.

Heeres maakt in het politieblad Alert melding van een recent opgestelde lijst van 'oneigenlijke taken' die de politie volgens hem uitvoert zonder dat daar een vergoeding tegenover staat. Op die lijst staan onderwerpen als verloren en gevonden voorwerpen, het kalmeren van psychiatrische patiënten maar ook het oprollen van hennepkwekerijen. "En er lijkt geen eind aan te komen", klaagt Heeres zijn nood: "Nazorg gedetineerden, persoonsgebonden aanpak van bepaalde groepen zoals hooligans, overvallers en nog meer." En dat met steeds minder agenten.

De politie Midden- en West-Brabant moet het vanaf volgend jaar structureel met 10 miljoen euro minder doen (5 procent van de totale begroting). Bij het korps verdwijnen 226 van de 2500 banen. Als bezuiniging koos de korpschef er voor om het aantal bureaus waar inwoners zonder afspraak aangifte kunnen doen te beperken tot 4 steden: Oosterhout, Breda, Tilburg en Bergen op Zoom.

Vanuit wijk Oost krijgen wij te horen dat de wijkagenten vaak moeilijk te bereiken zijn, zelden in de wijk aanwezig zijn en informatie over problemen te laat lezen. Ook op meldingen van drugsoverlast, vandalisme en andersoortig overlast wordt niet of nauwelijks gereageerd vanuit het team wijkagenten en Courage.

Zoals u vindt ook de SP dat de burgers van onze stad een veilig gevoel op straat dienen te hebben. In dat kader zijn er wijkagenten benoemd om de afstand tussen de burger en de politie te verkleinen. Ook in het kader van meer blauw op straat speelt deze benoeming een belangrijke rol.

• Is het College op de hoogte van de klachten dat er niet of nauwelijks gereageerd wordt op meldingen van drugsoverlast, vandalisme en andersoortig overlast en wat denkt het College hier aan te (kunnen) doen?

• Is de wijkagent alleen in naam wijkagent en is dit vooral gedaan om de burgers in onze gemeente een “schijngevoel” van veiligheid te geven?

• Hoeveel uren per week is de wijkagent echt beschikbaar voor wijktaken?

• Wat denkt het College effectief te gaan doen om de burgers een veilig gevoel in de wijken te geven en hoe past de wijkagent in dit plaatje?

• Hoe denkt het College de wijkagenten tijd en ruimte te geven om in de wijken aanwezig te zijn en de problemen aldaar direct aan te pakken?

Namens de fractie van SP BoZ,

G. Andreas, raadslid
M. Hart, fractieassistent

Bergse Bode: "SP uit forse kritiek op politie in het algemeen en wijkagenten in het bijzonder"