Snijden in eigen vlees

11 november 2010

Snijden in eigen vlees

Tijdens de begrotingsbehandeling spraken alle fracties over solidariteit en sociaal zijn. Omdat de zwakke schouders al veel zware lasten moet dragen kwam de SP met een motie om 10% te bezuinigen op de raadsvergoeding. Deze motie heeft het met 30 tegen 3 niet gehaald.

De fractievoorzitter van GroenLinks vond dat hij als burger al veel inleverde en dat een groot deel van zijn raadsvergoeding naar de partij gaat. Volgens de fractievoorzitter van de PvdA heeft de raad al flink op zichzelf bezuinigd door het schrappen van de vergoeding voor internetabonnement en de raadsexcursies niet langer met de bus buiten de gemeentegrens maar op de fiets binnen de gemeentegrens te houden. Zij sprak zelfs de ‘angst’ uit dat er dan geen verstandig mens meer in de raad wil zitten. Democratie kost geld en mag wat kosten, aldus de fractievoorzitter van deze arbeiderspartij. De fractievoorzitter van Lijst Linssen vind dat als je het voor het geld moet doen je beter aardbeien kan plukken. De solidariteit is ver te zoeken als een raadslid zelf iets moet inleveren. Alleen de fractie van de Bergse Sociaal Democraten stemden samen met de SP voor deze motie.

Welke offer vraagt de SP aan de 33 raadsleden?

De standaard raadsvergoeding, exclusief vergadervergoeding en onkostenvergoeding, is 1327,96 euro bruto per maand. De fractievoorzitter krijgt nog een extra vergoeding. De gemeenteraad van Bergen op Zoom telt 33 raadsleden wat het totaal brengt op 43822,68 euro per maand. Op jaarbasis dus 525.872,16 euro bruto. Dit is voor een uur of 4 raadswerk per week (meer dan voldoende volgens burgemeester Polman) per raadslid. De SP vraagt om een bezuiniging van 10% op deze vergoeding. Een bezuiniging van 52.587,22 euro per jaar. Deze besparing wil de SP ten goede laten komen aan de bestrijding van armoede.

132,79 euro per maand minder vraagt de SP aan de raadsleden.

Buiten deze standaard vergoeding is ook de aanschaf van een computer (incl. monitor en printer) voor maximaal 1250 euro per raadslid niet meegenomen. Met deze computer moet het raadslid wel 4 jaar doen.

De 30 raadsleden van het CDA, GroenLinks, D66, PvdA, GBWP, VVD en Lijst Linssen willen niet op zich zelf bezuinigen maar wel op de Wet Werk en Bijstand en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Om juist de klappen op te vangen vraagt de SP ook om de peperdure ambities van de Colleges ‘Linssen I en II’ te parkeren, tijdelijk in de koelkast te zetten. Geen geld uitgeven voor het dure ‘Pleinenplan’ of de stadsentree aan de Rooseveltlaan. Aan de haven enkel achterstallig onderhoud plegen. Een bezuiniging van enkele procenten op de ‘economische samenwerking’ binnen de regio. Een flinke bezuiniging op Citymarketing. Maar niets van dit alles. De meerderheid van de raad wil met deze projecten, inclusief het project De Bergse Haven, door gaan. En als toetje wil men in 2012 een feest organiseren omdat Bergen op Zoom 800 jaar stad zou zijn (zie artikel).

Vraag dus niet aan raadsleden om solidair te zijn met de bezuinigingen. Als antwoord krijg je dan dat zij als burger al flink inleveren en dat zij als raadslid al flink op zichzelf hebben bezuinigd. Kom niet aan de raadsvergoeding van een raadslid, die is heilig.

De fractie SP BoZ zal wel 10% van haar vergoeding vrij maken om in te zetten voor armoedebestrijding, mede om het goede voorbeeld te geven.