15 juni 2013

Daar lusten de honden geen brood van.

Dierenasiel h'onderdak moet verdwijnen wegens de nieuwbouw van meubelboulevard De Zeeland. Plannen voor een verplaatsing naar de Ruytershoveweg zijn in de prullenbak beland en een betaalbaar alternatief heeft de stichting niet. Zij hebben de gemeente om hulp gevraagd, maar die verwijst naar de projectontwikkelaar van De Zeeland, GEBRI, die op papier verantwoordelijk is 'voor de verplaatsing'.
H'onderdak is ten einde raad bij het zoeken naar een nieuwe locatie, in november 2015 loopt het erfpacht contract af en lijkt er een einde te komen aan een door de dierenbescherming ondersteunde stichting in de regio West-Brabant. De gemeente Tholen en recent ook Woensdrecht hebben inmiddels hun contract met H'onderdak opgezegd. Tholen neemt het in eigen beheer en Woensdrecht gaat gebruik maken van het asiel Arduin in Roosendaal. Ook voor de gemeente Bergen op Zoom lijkt de laatste optie de voorkeur te hebben ... Arduin is namelijk de goedkoopste.

Het dierenasiel en pension h onderdak bied een expertise in de opvang en verzorging van dieren. Alle dieren zijn welkom en wekelijks komen er een aantal vogels binnen die zij verzorgen en eventueel later op eigen kosten verplaatsen naar de vogelopvang in Zundert. Met een vijfentwintigtal vrijwilligers op de dierenambulances doen zij al jarenlang goed werk in de regio, in samenwerking met de dierenbescherming. Het is dan ook niet vreemd dat het publiek de weg naar h'onderdak weet te vinden wanneer zij een gewond dier aantreffen. Het zou dan ook een groot verlies zijn voor de regio wanneer het asiel zijn deuren zou moeten sluiten.

Bergen op Zoom mag trots zijn op de mooie natuurgebieden. Aan de ene kant bevind zich een schitterend bosgebied, waar van nature nog heel veel wild voorkomt. Aan de andere kant bevind zich een grote kuststrook die gekenmerkt wordt door een uniek vogelbroedgebied, het Markiezaatsmeer, waarbij water en land de status van beschermd natuurgebied hebben. Dit gebied bevind zich naast een druk bevaarde scheepvaartroute en zware industrie.

De SP wil zich hard maken voor het behoud van het asiel, wat zoveel meer doet voor de regio dan alleen de wettelijke opvang. Daarom zijn wij in gesprek met diverse partijen in de regio, om te zoeken naar een oplossing die voor een gemeente met zoveel natuur van groot belang is. Uw steun is daarbij belangrijk. Vul de pol in op de website of reageer op onze facebook pagina waarom het in uw ogen belangrijk is dat er een door de dierenbescherming ondersteunde organisatie in de regio actief blijft.