5 voor 12 voor de Luchtballon

10 oktober 2013

5 voor 12 voor de Luchtballon

De Luchtballon in Calfven, gemeente Woensdrecht is een stichting met als primaire doelstelling het organiseren van vakantiekampen voor jongeren met astma, voedselallergie en eczeem in de leeftijd tussen 5 en 15 jaar.
Draaiend op vele vrijwilligers (150+) hebben zij na wat omzwervingen in 2000 hun vaste stek gevonden in de gemeente Woensdrecht op een voormalige legerbasis. Sindsdien zijn er heel wat bedrijven in de omgeving geweest die hun steentje bijgedragen hebben aan de totstandkoming van het complex, waar met name de groeiende groep kinderen met allergieën leert omgaan met hun beperkingen. Zij worden sociaal vaardiger, leren dat zij ondanks hun beperkingen veel dingen nog wel kunnen en dat geeft rust en inzicht waardoor het medicijngebruik afneemt. luchtballon

Naast deze vakantiekampen bied de stichting ruimte voor vele evenementen. Schoolkampen, familie weekenden, communie- en bedrijfsfeesten, teambuildingsactiviteiten, vergaderruimten en een stopplaats voor fiets- en wandeltochten over de Brabantse Wal.

Tot slot zijn er de vele sponsors die het mogelijk hebben gemaakt …
Mogelijk hebben gemaakt … Want per 1 november moet de stichting wegens gebrek aan inkomsten zijn deuren op deze vaste locatie sluiten. Naast een 4e zaal die nog in aanbouw is zijn veel toestellen slechts enkele jaren oud. Een zwembad voor kinderen met eczeem is 2 jaar geleden geopend, een air-trampoline is dit jaar in gebruik genomen en de Johan Cruyff Foundation staat klaar om het voetbal en basketbal veld op te kunnen laten knappen.
De huidige crisis heeft als direct gevolg dat er minder inkomsten zijn voor de stichting. Teruglopende inkomsten van huidige sponsors, wegvallen van ondersteuning door faillissementen en het doen van steeds meer fondsenwerving van andere stichtingen die in zwaar weer verkeren.
Speciale koks zorgen voor een persoonlijk uitgebalanceerde maaltijd voor ieder met een specifieke allergie. Slaapzalen, recreatieruimtes en tal van voorzieningen op dit terrein zijn aangepast aan de doelgroepen.
Plannen van de stichting om andere doelgroepen te betrekken bij de mogelijkheden die dit ca. 7,5 ha groot terrein bied stuiten op problemen met het bestemmingsplan.

5 voor 12.
Voor dat het doek definitief valt voor de luchtballon willen wij steun vragen aan ieder die een mogelijkheid heeft om een steentje bij te dragen. Denkt u als bedrijf of instelling iets te kunnen betekenen, gaat u rustig eens een kijkje nemen of neem contact op. Alle informatie vindt u op de webpagina http://www.deluchtballon.nl of neem een kijkje in hun wereld op facebook https://www.facebook.com/deluchtballon.luba?fref=ts

Jan Marijnissen debuteerde in 2003 als DJ voor het goede doel en bracht in 2011 nog een bezoek aan de luchtballon. Jan Marijnissen bezoekt de luchtballon (bron: BNdeStem)

De luchtballon