Zwartboek Arduin bereikt Steenbergen

8 december 2013

Zwartboek Arduin bereikt Steenbergen

"Steenbergse politici kraken zwartboek SP over h'Onderdak" volgens een in BNdeStem verschenen artikel.
"De Steenbergse raadsleden Kees Aarts en Wilma Baartmans laten geen spaan heel van het zwartboek dat de SP in Bergen op Zoom onlangs presenteerde over dierenopvang Arduin."
Ondanks dat het volledige verslag ons nog niet bereikt heeft kunnen we concluderen dat de meningen over Arduin sterk verdeeld zijn.
Een eerste reactie op het in de media verschenen bericht van Patrick Nijssen ...

verdwijnt

Het door mij gedocumenteerde en op verzoek van het college van Bergen op zoom beschikbaar gestelde 'zwartboek Arduin' valt slecht bij de raadsleden van de gemeente Steenbergen. Bij de start van de actie voor behoud van de dierenopvang in Bergen op Zoom en het hiermee gepaarde contract wat met Arduin werd gesloten kwamen heel veel klachten van inwoners uit de omgeving naar boven. Onderzoek van de SP leverde schrikbarende resultaten op van het dierenwelzijn volgens de betrokken inwoners, zowel voor asiel- als pensiondieren. Ook dierenartsen bevestigen deze stroom klachten.
Begrijpelijk dat de ondernemer zijn zaakjes wat oppoetst na de zware kritiek, die voornamelijk vanuit de kant van de bevolking komt nu hij colleges, raadsleden en de keuringsdienst op bezoek krijgt. We kunnen dit alleen maar toejuichen en hopen dat deze trend zich voortzet in het belang van het dierenwelzijn.

Twee op zich los van elkaar staande zaken, waarbij we aan de ene kant bezig zijn met het behoud van de dierenopvang in Bergen op Zoom en aan de andere kant gemeenten een heroverweging hebben gevraagd voor de keuze hun opvang zwerfdieren anders uit te besteden.
Ongeacht de reacties van andere gemeenten gaan wij in Bergen op Zoom door om h'onderdak proberen te behouden. Hier is het de gemeente die al 10 jaar een ondernemer aan het lijntje houd met een beloofde verplaatsing, ondanks een speciaal voor dit doel gekochte locatie. Dit is uitgebreid gedocumenteerd door h'onderdak.
Een eerder plan van de dierenbescherming om te komen tot een regionale dierenopvang is door de deelnemende gemeenten afgewezen. Wij zien het dan ook als een uitgelezen mogelijkheid voor een aantal gemeenten om in de toekomst samen te gaan werken met Bergen op Zoom, waar het merendeel van de raad de dierenopvang binnen de gemeente grenzen wil houden. Ook andere opties sluiten wij niet bij voorbaat uit, zolang dierenwelzijn voorop staat en de inwoners weten waar ze een betrouwbaar adres hebben.

Bestel het zwartboek op jan.schnitker@gmail.com

BNdeStem: Steenbergse politici kraken zwartboek SP over h'Onderdak
Documentatie van h'Onderdak