SP steunt FNV-volkspetitie tegen zorgbezuiniging

25 april 2015

SP steunt FNV-volkspetitie tegen zorgbezuiniging

Op 1 mei start de FNV een volkspetitie tegen de bezuinigingen in de zorg.

Binnen zes weken wil de vakbond 300.000 handtekeningen ophalen. Als SP gaan we ons best doen om die campagne zo effectief mogelijk te ondersteunen. Aan onze afdelingen vragen we om de komende dagen iemand voor te dragen die bereid is om de handtekeningenactie lokaal te coördineren. Graag diens naam, e-mailadres en telefoonnummer doorgeven aan: hdrost@sp.nl

Aan de contactpersonen wordt wekelijks gevraagd om te melden wat er lokaal gebeurt (markt, langs de deuren, naar zorginstellingen). De FNV biedt – als daar vraag naar is – scholing aan over hoe je mensen overhaalt te tekenen. Ook krijgt de contactpersoon een concept-persbericht toegestuurd dat lokaal gebruikt kan worden om aandacht voor deze campagne te krijgen. Nodig ook de ouderenbonden, mantelzorgorganisaties, enzovoorts uit om mee te doen.

Op 1 mei trapt de FNV af en komen Emile Roemer en Renske Leijten in Amsterdam daarvoor hun steun betuigen (11.00 uur in de RAI, voorafgaand aan de grote FNV-manifestatie die om 12.30 uur begint). Emile komt met de boodschap: ‘Ik ben niet alleen’ en wordt vergezeld door 100 tot 150 SP'ers die aangeven ook de handen uit de mouwen te willen steken. Uiteraard is de volkspetitie het initiatief van de FNV en dat moet duidelijk zijn in alles wat de SP (lokaal) doet. In de Nieuwe Lijn komen we iedere week met een tussenstand van het totaal aantal handtekeningen en het aantal dat door de inzet van onze SP-afdelingen is binnengekomen.