Zorg

Actiegroep Red Bravis Bergen biedt petitie met 3500 handtekeningen tegen verdwijnen ziekenhuis aan

Bergen op Zoom zonder ziekenhuis, voor in elk geval 3500 mensen is het volstrekt ondenkbaar en onacceptabel. Zij zetten hun handtekening onder een petitie van de actiegroep 'Red Bravis Bergen'. Donderdagochtend werden die handtekeningen aangeboden aan het bestuur van het Bravis Ziekenhuis.

De oogst van de Bravis-onvrede: 3442 handtekeningen in één maand tijd

Het moet een ongemakkelijk moment zijn voor de Bravis-directie. Met spandoeken staan de demonstranten vóór de ingang van het ziekenhuis aan het Boerhaaveplein; een groep van acht activisten -voornamelijk SP-leden uit Bergen op Zoom en Tholen- hebben zich bij het ziekenhuis gemeld om een lijst met een krappe 3500 protesthandtekeningen aan te bieden. Ook SP-Kamerlid Henk van Gerwen en Provinciale Statenlid Nico Heijmans hebben zich bij het protest aangesloten.

Actiegroep overhandigt 3.500 handtekeningen om Bravis in Bergen op Zoom te houden

De actiegroep ‘Red Bravis Bergen’ heeft gisterochtend zo’n 3.500 handtekeningen overhandigd aan het bestuur van het ziekenhuis. De groep wil dat er een ziekenhuis in Bergen op Zoom én Roosendaal blijft. Bravis maakte onlangs bekend het nieuwe ziekenhuis langs de A58 bij Roosendaal te gaan bouwen.

Actiegroep overhandigt 3.500 handtekeningen aan bestuur Bravis

De actiegroep ‘Red Bravis Bergen’ heeft donderdagochtend een petitie aangeboden aan het bestuur van het Bravis ziekenhuis. De actiegroep wil dat het ziekenhuis in Bergen op Zoom open blijft. 3.500 mensen hebben de online-petitie getekend.

19 april 2019

Voor een volwaardig Bergs ziekenhuis! Tegen de sluiting van Bravis.

Foto: SP

Het ziekenhuis in onze stad gaat verdwijnen, tenminste als het aan de zorgverzekeraars ligt die nu hebben bepaald dat er een nieuw Bravis ziekenhuis moet worden gebouwd in Roosendaal. Een bizarre beslissing aangezien de twee ziekenhuizen nu een gebied bedienen waar ruim 325.000 mensen wonen. Een aantal wat ruim voldoende is om twee volwaardig ziekenhuizen op te laten functioneren. Hoogste tijd om ons als inwoners van onze gemeente te verenigen tegen dit belachelijke besluit.

SP gaat ervan uit dat gemeente voortaan weer vaste WMO-uren toekent

Onlangs deed de Centrale Raad van Beroep een uitspraak over de toekenning van uren in WMO-ondersteuning, waar volgens de SP ook Bergen op Zoom zich voortaan aan dient te houden. Het komt er op neer dat voor huishoudelijke hulp weer vaste uren dienen te komen.

30 oktober 2018

De SP wilt vaste WMO-uren in plaats van resultaatgericht indiceren

Foto: Aaron Yoo

Naar aanleiding van de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep op 8 oktober 2018, omtrent het resultaatgericht indiceren in de WMO, heeft de SP Bergen op Zoom onderstaande vragen gesteld aan het college van B&W.
De SP vind dat deze uitspraak overtuigend genoeg is om in ieder geval het indiceren op resultaat een halt toe te roepen. Steeds vaker worden mensen door de rechter in het gelijk gesteld. De gemeente kan hier niet weg blijven kijken als zij het vertrouwen in de politiek door mensen niet verder wil laten afnemen. Laten we het gelijkheidsbeginsel toepassen. Een uitspraak van een rechter over zulke zaken moet overgenomen worden en van toepassing zijn voor iedereen die Huishoudelijke Ondersteuning ontvangt.

3 oktober 2018

De publieke sector staat op!

Foto: SP

De afgelopen tien jaar werd er miljarden bezuinigd op de publieke sector, op dat wat van ons allemaal is: de zorg, het onderwijs en onze veiligheid. Het is daarom ontzettend goed dat onze leraren, agenten, zorgverleners en militairen opstaan voor hun vak. Zij pikken het niet meer!

3 augustus 2017

Strijd om huishoudelijke hulp. SP vindt dat maat inmiddels vol is en vindt dat de gemeente nu echt het beleid moet aanpassen.

In Bergen op Zoom zijn 29 mensen het niet eens met de (geringe) hoeveelheid huishoudelijke hulp die ze ontvangen. Ze krijgen steun van de BSD en de SP. ,,Ondanks dat de gemeente op haar vingers is getikt door de rechter, weigert zij haar beleid aan te passen'', aldus BSD-raadslid Piet van den Kieboom.
Sinds 1 januari 2015 is er een nieuw beleid voor het toewijzen van huishoudelijke hulp voor mensen die vanwege medische aandoeningen niet in staat zijn hun huis schoon te houden. Waar voorheen het aantal uren dat de hulp over de vloer kwam werd vastgesteld door de gemeente, hebben de circa 1.200 cliënten nu recht op 'een schoon en leefbaar huis en schone kleding'. De thuiszorgorganisatie bepaalt vervolgens in hoeveel uur dat kan. ,,Uit onze laatste peiling blijkt dat we goede cijfers krijgen'', zegt wethouder Yvonne Kammeijer.Die tevredenheid hebben Riet Visser en Helma Melsen niet. ,,Ik heb altijd zes uur huishoudelijke hulp gehad, maar dat is teruggebracht naar drie. Er ligt zoveel stof achter mijn bank dat ik er spinazie kan kweken'', aldus Visser. Kammeijer stelt dat er tien keer per maand controles zijn om na te gaan of er goed wordt schoongemaakt. Bij klachten vinden er controles plaats en wordt indien nodig de thuiszorgorganisatie aangesproken. Visser: ,,Nou, dat stelde niets voor. Ik heb er een kwartier bijgekregen.''

21 juni 2017

Gesprek SP Bergen op Zoom met beleidsteam WMO Gemeente Bergen op Zoom.

Het SP-bestuur heeft een gesprek gehad met de woordvoerder beleidsteam WMO.