Crisis afgewend na motie van wantrouwen: wethouders mogen blijven na verhit debat om De Schelp

24 januari 2020

Foto: Pix4Profs/TonnyPresser / BNdeStem

Na een vergadering van 5 uur en een kwartier hielden de coalitiepartijen de rijen gesloten en overleefde het College van B&W van onze gemeente de motie van wantrouwen tegen hen. Lees hier de reactie van Theo de Jong op de recente crisis binnen onze gemeente omtrent het drama met zwembad "de Schelp".

*/

De SP is van mening dat Mevrouw Stinenbosch terecht haar conclusies heeft getrokken. Dat respecteren we maar de vraag die dan gesteld moet worden; moet zij alleen daarvoor de verantwoordelijkheid dragen?

Het is logisch dat een College een gezamenlijke verantwoordelijkheid draagt als bestuurlijk orgaan.

Kunnen we dit nog wel uitleggen aan de inwoners van onze gemeente. Hier wonen mensen, vaak met normale banen, en als die fouten maken dan krijgen ze tegenwoordig steeds vaker en sneller te horen “daar is het gat van de deur”. Voor hun is er geen politiek vangnet.

Wat doet deze avond met het vertrouwen van onze inwoners in de politiek?

Na het feitenrelaas heeft de SP geen vertrouwen in dit zwembad. Niets ten nadele van de mensen die er werken. Die doen hun uiterste best. De SP is van mening dat terecht gevraagd werd of dit College nog wel levensvatbaar is? Het vertrouwen is daarmee wel ernstig geschaad.

Het dossier Zwembad de Schelp kan niet gesloten worden en zal niet sluiten omdat er nog heel veel zaken afgewikkeld moeten worden. Lerend door naar het verleden te kijken, maakt duidelijk dat dit strikt opgevolgd moet worden. Het feitenrelaas legt echter veel meer fouten bloot dan bekend waren die wel bekend hadden moeten zijn. Dat is een schrijnende conclusie want de veiligheid en gezondheid van gebruikers en de mensen die er werken liepen gevaar.

De SP is van mening dat er een cultuuromslag moet plaatsvinden binnen het gemeentelijk bestuur en in alle lagen van de ambtelijke organisatie, want op deze voet kunnen we niet doorgaan. Door een goede samenwerking tussen het College en de ambtelijke organisatie, waarin je elkaar mag en kunt aanspreken, zal de effectiviteit van het gemeentebestuur ten goede komen. Pro-actief beleid en gedrag, zowel binnen de organisatie als naar buiten toe, werkt waarderend. Voor de Inwoners van de gemeente BoZ wordt het dan ook veel duidelijker want daar hebben ze recht op.

Soms lijkt het wel dat Bergen op Zoom aan grootheidswaanzin lijdt en men spreekt dan graag in bombastische taal. Dit om de aangegane verplichtingen te rechtvaardigen. Maar het moet niet mooier gemaakt worden dan het is.

Onze gemeente bevindt zich niet in een florissante positie door de schulden problematiek. De situatie loopt op tot bijna onvermijdelijke proporties. Het is daarom van groot belang dat we een grote mate van terughoudendheid moeten betrachten voor dat er nieuwe verplichtingen worden aangegaan richting de toekomst, juist om te voorkomen dat het niets bijdraagt aan deze positie of deze zelfs verdiept.

Goede en afgewogen keuzes is het credo. De SP vindt het uitermate belangrijk dat dit college de beloften, die nu en al zo vaak in het verleden zijn gedaan, nu eindelijk ten uitvoer brengen.

Aldus Theo de Jong.

Wilt u meer weten over deze crisis? Bekijk dan ook de onderstaande links: