SP Bergen op Zoom deelt de zorgen van de provincie over de financiën van Bergen op Zoom

17 januari 2020

Foto: Foto ter illustratie / @ Thinkstock

Op deze website hebben wij het er al een keer aangegeven dat wij ons zorgen maken over de financiële situatie van onze stad. Vandaag verscheen er een verontrusten artikel in de BN de Stem dat de provincie zich daar nu ook al zorgen over maakt. Lees hier de reactie van SP raadslid Theo de Jong.

*/

/*-->*/

Het College blijft blijkbaar de kop in het zand steken als men aan het einde van het artikel wat vandaag verscheen in BNdeStem via de woordvoerder van de gemeente laat weten dat zij het toch anders zien.

Wethouders zullen toch een stuk gereserveerder moeten worden om projecten op te starten die weinig bijdragen om de schuldsituatie te verlagen maar eerder verhogen. Het is belangrijk dat we een goed werkend ambtenarenbestand hebben die niet zozeer de wethouders pleasen maar zeker ook kritisch zijn en assertief optreden als zij vinden als iets niet haalbaar is. Dan zullen we moeten werken aan goede kennis en kunde binnen de gemeente. Gezond realisme kan geen kwaad. Ambtenaren mogen hun bedenkingen, wat mij betreft, delen met de Raad zodat we realistische en goede beslissingen kunnen nemen in onze controlerende taak.

Het weerstandsniveau is te laag om toekomstige tegenvallers op te vangen. Dit jaar stijgt de belastingdruk voor de inwoners van Bergen op Zoom boven de 115%. We naderen dus de kritische grens van 120% die de artikel 12 status eigenlijk onvermijdbaar maken. De Gemeente moet ergens geld vinden dus zal er bezuinigd moeten worden. Stijging van de gemeentelijke belastingen is dan onvermijdbaar. Deze lopen al op vanwege de rioolbelastingen die door een andere afschrijvingsmethode stijgen om meer geld te genereren.

Straks staan we weer voor een nieuwe aanpassing van de Onroerend Zaak Belasting omdat de huizenprijzen sterk zijn gestegen. Hou rekening met een stijging van de WOZ waarde met 10% omdat dit al voorzichtig wordt gecommuniceerd. De schuldsituatie zal zelfs nijpender worden als we een economische crisis krijgen die, in deze liberale economische tijden met de markt die alles moet oplossen, altijd op de loer ligt.

Heeft u het verontrustende artikel nog niet gelezen? Gebruik dan de onderstaande link: