Gemeente wil geen kindvluchtelingen opvangen. Meerdere fracties gaan een motie indienen

21 juni 2020

Foto: onbekend / vluchteling.nl

Begin maart hebben meerdere fracties van Bergse politieke partijen een brief gestuurd naar het College van Burgemeester en Wethouders met vragen over de opvang van vluchtelingkinderen in onze stad. Hier is door de gemeente begin deze week pas teleurstellend terughoudend op gereageerd. En het stond trouwens ook meteen in de media.

Deze kinderen dienen geholpen te worden en we moeten dus stoppen hen te behandelen als vluchtelingen door juist deze kinderen niet te plaatsen in een aparte opvang voor vluchtelingen. Wij willen dus heel graag dat Bergen op Zoom zich gaat aansluiten bij "Coalition of the Willing", het samenwerkingsverband van gemeenten die bereid zijn gezamenlijk een groep van 250 kinderen op te vangen uit opvangkampen in Griekenland die geen ouders of familie meer hebben en nu met beperkte hulp en onzekerheid van een menswaardige toekomst in een vluchtelingkamp zitten.

"Het antwoord op deze brief door het college was in onze ogen onbevredigend en ronduit hardvochtig. Natuurlijk zijn deze kinderen getraumatiseerd!"

Meer lezen hierover: https://kijkopbergenopzoom.nl/alleenstaande-vluchtelingkinderen-niet-welkom-in-bergen-op-zoom/

Het samenspan van partijen hebben voorgenomen om bij de komende raadsvergadering een motie hierover in te dienen. Het fijne is dat BSD intussen ook de motie al ondersteund en D'66 als mede-klokkenluider ook overweegt om zich hierbij aan te sluiten. Dit belangrijke punt wordt dan gesteund door 5 verschillende fracties, wat toch wel iets zou moeten betekenen. Hier kan toch niemand omheen zou je denken?

Laat weten dat deze situatie niet klopt en steun de petitie van "Coalition of the Willing", omdat het zo belangrijk is dat wij mee helpen, dat deze hulpeloze kinderen ook een toekomst kunnen hebben:

Lees hieronder het antwoord van de gemeente op de brief van begin maart en de motie die wordt ingediend op 23 juni 2020: