h

De Wijkagent

13 december 2010

De Wijkagent

Op 25 oktober jl. heeft de fractie van de SP vragen aan het College gesteld over Politie en Wijkagenten. Dit naar aanleiding van opmerkingen van bewoners uit de wijken. Op deze vragen heeft het College op 29 november antwoord gegeven. Wij zijn allerminst tevreden over deze antwoorden.

"Hij/ zij is degene die in contact staat met de wijkbewoners. Voor gebiedsgebonden politiezorg is het van groot belang dat burgers betrokken worden bij wat zij belangrijk vinden in de wijk, dit in relatie met het takenpakket van de wijkagent. De taken van de wijkagent dienen dus meer gestuurd te worden door invloeden van de burger uit de wijk. Kernwoorden voor de wijkagent zijn signaleren en adviseren en kennen en gekend worden. De wijkagent signaleert problemen in de wijk, komt eventueel in actie, en zet de juiste personen of instanties in om het probleem te verhelpen, zowel in- als extern.
De wijkagent moet ‘tot in de haarvaten’ van de wijk zitten. Dit wil zeggen dat hij precies weet wat er speelt in de wijk, hoe de gemeenschap er uitziet en waar de problemen liggen. Door het dagelijkse politiewerk in hun buurt is de politie vaak al goed op de hoogte van alle gebeurtenissen. Gebiedsgebonden politiezorg en de wijkagent zijn nauw met elkaar verbonden, omdat de wijkagent de spil behoort te zijn in het gebiedsgebonden werk.
"
(Uit: Wijkagent, de spil in het gebiedsgebonden werken)

De werkelijkheid in Bergen op Zoom

De wijkagent werkt 36 uur per week. In deze 36 uur heeft hij veel verplichtingen op het politiebureau, maar hij kent ook ´horecadienst´ (surveillance in het centrum) in het weekend. Bij toerbeurt is hij eveneens dagcoördinator die het personeel de straat opstuurt. Ook moet hij zich regelmatig bijscholen. Naast al deze activiteiten dient hij deel te nemen aan diverse overlegvormen, verzorgt hij spreekuren in de wijk en de aansturing van diverse activiteiten. En alsof het allemaal nog niet genoeg is, is hij ook nog aanspreekpunt voor organisaties als de ´GGZ-WNB´, ´Traverse´ en de ´Gemeente´. Hij moet overal inzetbaar zijn en jonge collega’s bijstaan en adviseren, kortom een echte ´duizendpoot´, die nauwelijks toekomt aan zijn taken van wijkagent.

Ondanks het voorgaande weet ons college van B&W in antwoord op de vragen van de SP-BoZ te melden: "Een wijkagent is een agent die een groot deel van zijn tijd in de wijk doorbrengt.[…] Veel problematiek, zoals overlastgevende situaties wordt met behulp van de wijkagent gesignaleerd en adequaat aangepakt. Doordat de wijkagent veelal de betrokken personen kent, is hij in staat om oplossingen te bewerkstelligen die niet of nauwelijks door een ‘gewone’ agent zouden kunnen worden gerealiseerd. Dit heeft dus niets te maken met het creëren van een schijngevoel. De wijkagent is 80% van zijn beschikbare tijd bezit TEN BEHOEVE VAN ZIJN WIJK. Dat wil dus niet zeggen dat hij 80% daadwerkelijk in zijn wijk aanwezig is. Hij heeft ook nog andere taken te voldoen, waaronder inzet bij evenementen, horeca, het zijn van dagcoördinator op het team Bergen-Woensdrecht op basis van rang en ervaring en eventuele opleidingen of bijscholing."

Het College schrijft in haar Collegeprogramma 2010-2014 dat de veiligheid in Bergen op Zoom een hoge prioriteit heeft. Eén van de ambities van het College is dat iedereen zich veilig voelt in zijn wijk of dorp. Het College denkt deze ambitie te realiseren door Inzet van buurtpreventieteams, wijktafels en wijkcommissies, maar zeker ook door de aanwezigheid van de wijkagent.

Het College in antwoord aan de SP- BoZ over deze kwestie:" […] Mede door de inzet van wijktafels, wijkcommissies, buurtpreventieteams en de wijkagent scoort Bergen op Zoom goed als het gaat om objectieve veiligheid. Subjectieve veiligheid gaat om gevoel. Gevoelens van onveiligheid worden vaak gecreëerd en/of gevoed door incidenten. Bovendien kan bijvoorbeeld een grote inzet van politie ook een gevoel van onveiligheid creëren. De wijkagent maakt deel uit van het netwerk in de wijk waar ook de wijktafels, wijkcommissies, wijkmanagement en buurtpreventie deel van uit maken. De wijkagent heeft dan ook regelmatig contact met deze partners en speelt zo een belangrijke rol in de signalering en aanpak van overlast."

De praktijk is echter dat de wijkagent geen tijd heeft om bijvoorbeeld aanwezig te zijn bij vergaderingen van de wijkcommissies of bewonerscommissies.

Op de vraag hoe het College denkt de wijkagenten de tijd en ruimte te geven om in de wijken aanwezig te zijn en de problemen daar direct aan te pakken komt een weinigzeggend antwoord. "Wijkveiligheid is een thema wat de aandacht van het College heeft en blijft houden. In het veiligheidsoverleg (de lokale driehoek) kan de burgemeester aangeven welke thema’s of bepaalde speerpunten (woninginbraken, autoinbraken, drugs, jeugd) belangrijk zijn. De politie gaat vervolgens aan de slag met deze thema’s of speerpunten."

Het College heeft veiligheid in onze gemeente hoog in het vaandel staan maar komt niet met een concreet voorstel om de wijkagent zichtbaarder in de wijk te laten zijn. 80% van de tijd is de wijkagent bezig ten behoeve van zijn wijk. Helaas is dat vooral op de achtergrond en niet zichtbaar voor de burger en dat terwijl de burger juist wil dat de wijkagent aanwezig is in zijn wijk en aanspreekbaar is voor iedereen.

Bij de gemeente is het niet bekend dat er niet of nauwelijks gereageerd wordt op meldingen van drugsoverlast, vandalisme en andersoortige overlast. De SP-BoZ vraagt aan u, de wijkbewoner, om klachten hierover ook aan ons kenbaar te maken. Wij zullen al deze klachten bundelen en overhandigen aan de burgemeester. Deze klachten kunt u sturen naar: veiligheid@spboz.nl.

 

vragen aan college over politie en wijkagenten

 

U bent hier